Οι άριστα καταρτισμένοι συνεργάτες μας και θέλουν και μπορούν να σας βοηθήσουν!
Τρίτη, 14 Ιανουαρίου 2014 16:19

Τι είναι δυσλεξία;

Γράφτηκε από την

Όλοι έχουν ακούσει τον όρο και έχουν σχηματίσει κάποια άποψη για τη δυσλεξία. Οι περισσότεροι έχουν καταλάβει ότι σχετίζεται με το σχολείο, αλλά τι είναι αυτό που την κάνει τόσο ιδιαίτερη σαν πάθηση?

 

Η δυσλεξία είναι μια μαθησιακή δυσκολία. Συνεπώς δυσκολεύει το παιδί -ή ακόμα και τον ενήλικο - να μάθει. Να μάθει ανάγνωση, γραφή, μαθηματικά, ορθογραφία και όλα τα υπόλοιπα που χρειάζονται για να έχει ένας μαθητής καλές επιδόσεις στην τάξη.

Δεν του το απαγορεύει όμως!
Το δυσλεκτικό άτομο δεν έχει χαμηλή νοημοσύνη, oύτε είναι ιδιαίτερα ευφυές. Η δυσλεξία μπορεί να επηρεάσει άτομα όλων των βαθμών ευφυίας, είτε είναι αγόρια είτε κορίτσια.
Για την αιτία της δυσλεξίας υπάρχουν πολλές θεωρίες. Η επικρατέστερη είναι ότι οφείλεται σε βιολογικούς-οργανικούς παράγοντες, αν και ερευνάται και το ποσοστό ευθύνης της κληρονομικότητας. Επίσης, ο βαθμός δυσλεξίας δεν είναι ο ίδιος σε όλους, ούτε τους δυσκολεύει στους ίδιους τομείς.
Αν, δηλαδή, ένας μαθητής δυσκολεύεται στην ανάγνωση ή στην ορθογραφία δεν είναι απαραίτητο ότι θα δυσκολεύεται και στα μαθηματικά.
Η δυσκολία δεν είναι η δικαιολογία για έναν κακό μαθητή ή έναν μαθητή που δεν είναι έξυπνος. Ο δυσλεκτικός μαθητής μπορεί να αποκτήσει μόρφωση όλων των επιπέδων αλλά με τη διπλή προσπάθεια απ' ότι ένας μη δυσλεκτικός μαθητής και με τη χρήση άλλων μεθόδων διδασκαλίας. Επίσης, πρέπει να αναφερθεί ότι η δυσλεξία δεν θεραπεύεται τελείως, αλλά με τη σωστή εκπαίδευση «παρακάμπτεται» και οι μαθητές παρουσιάζουν σημαντική πρόοδο.
Ο κατάλληλα εκπαιδευμένος ειδικός θα εντοπίσει τα δυνατά και τα αδύνατα σημεία του μαθητή και θα τον προσεγγίσει με τον σωστό -εξειδικευμένο- τρόπο. Θα βοηθήσει ακόμα τα άτομα και το περιβάλλον του να κατανοήσουν τη φύση της δυσκολίας και ως εκ τούτου να την αντιμετωπίσουν καλύτερα.
Όσο πιο έγκαιρα ξεκινήσει η κατάλληλη παρέμβαση τόσο πιο γρήγορα θα εξελιχθεί μαθησιακά το παιδί και δεν θα μείνει πίσω στις μαθησιακές του δεξιότητες.

Οι δυσκολίες των παιδιών με δυσλεξία ποικίλλουν όσο και τα ίδια τα παιδιά. Υπάρχουν όμως κάποια χαρακτηριστικά που να μπορούν να αφυπνίσουν τους γονείς ή τους εκπαιδευτικούς και έτσι να παραπεμφθεί το παιδί σε κάποιον ειδικό για μια επίσημη εκτίμηση.
Στην προσχολική ηλικία ελέγχουμε εάν το παιδί μπορεί:
• να αναγνωρίσει την ομοιοκαταληξία στις λέξεις
• να φτιάξει ομαδούλες με όμοια αντικείμενα
• να κατανοήσει (και να εκφράσει) τις έννοιες «πάνω-κάτω», «μέσα-έξω» κλπ.
• να ντυθεί μόνο του
• να ακολουθήσει το ρυθμό
Επίσης ένα παιδί που αντιμετωπίζει φωνολογικές δυσκολίες είναι πιθανό να παρουσιάσει δυσλεξία.
Στη σχολική ηλικία τα σημεία που ελέγχουμε είναι τα εξής:
• Αν διαβάζει αργά, χωρίς να καταλαβαίνει το νόημα.
• Αν γράφει «ανάποδα» τα γραφήματα (σαν σε καθρέφτη).
• Δεν θυμάται ακολουθίες (την αλφάβητο, τις μέρες κλπ).
• Χρειάζεται περισσότερο χρόνο για να ολοκληρώσει εργασίες απ' ότι οι συμμαθητές του.
• Παραλείπει γράμματα όταν γράφει ή αλλάζει τη σειρά τους.
• Δυσκολεύεται να δέσει τα κορδόνια του ή να κουμπώσει τα κουμπιά του.

Πέραν όμως των αμιγώς μαθησιακών δεξιοτήτων, υπάρχουν και άλλες δεξιότητες στις οποίες μπορεί να δυσκολεύεται ένα δυσλεκτικό άτομο. Η διάρκεια προσοχής του, η οργάνωση του χώρου του και της εκτέλεσης μιας εργασίας, ο άσχημος γραφικός του χαρακτήρας, η δυσκολία χωρικού και χρονικού προσανατολισμού και φυσικά η μνήμη, οπτική και ακουστική, είναι τομείς που θέλουν επίσης ενίσχυση.
Πρέπει όμως να μην ξεχνάμε ότι τα άτομα με δυσλεξία έχουν πάντα κάποιο ταλέντο. Μπορεί να είναι σε κάποιο άθλημα, στη ζωγραφική, στη χειροτεχνία, στη μουσική. Όπου και αν είναι, καλούμαστε να το εντοπίσουμε.
Είναι πολύ σημαντικό να μπορούμε να επιβραβεύουμε τα άτομα αυτά. Όχι μόνο για την προσπάθειά τους, αλλά και επειδή πραγματικά τα κατάφεραν καλά!
Με την ψυχολογική ενίσχυση που θα παίρνουν απ' αυτή την (πιθανόν) εξωσχολική τους δραστηριότητα θα καταφέρουν να μην χάσουν το κίνητρό τους και να έχουν καλύτερη αυτοεκτίμηση.
Καταλήγοντας, θα τονίσουμε ότι εντοπίζοντας έγκαιρα τις μαθησιακές δυσκολίες, όπως τη δυσλεξία και παρεμβαίνοντας άμεσα με τον κατάλληλο ειδικό, τα παιδιά έχουν τις ίδιες δυνατότητες εξέλιξης και προόδου όπως οι συμμαθητές τους.

Περισσότερα σε αυτή την κατηγορία: Μιλώντας για τον τραυλισμό. »

Προσθήκη σχολίου

Βεβαιωθείτε ότι εισάγετε τις (*) απαιτούμενες πληροφορίες, όπου ενδείκνυται. Ο κώδικας HTML δεν επιτρέπεται.